A SEO projektjek alapvető eleme a célcsoport meghatározása. Mielőtt nekivágunk a havi díjas keresőoptimalizálásnak vagy a SEO szövegírásnak, tisztázni kell, hogy a honlap kinek szól, hol van a célközönség? Az ügyfél avatár (Marketing Avatar), vevő persona (buyer persona/customer persona) megalkotása nem is olyan egyszerű feladat. Mit jelent ez egyáltalán? erről szól a következő cikk.

Mit jelent az Avatar vagy Persona kifejezés?

Ha értékesítéssel foglalkozol, akkor kinek adsz el? Ismered az ügyfeleid jellemzőit? Ahhoz, hogy jól sikerüljön a kereőoptimalizálás vagy bármilyen marketingkampány – nem árt tudni, hogy kihez is szólunk. Minél pontosabban célzunk a képzeletbeli vagy nagyon is valóságos személyekre, annál jobb lesz a találat.

A persona latin eredetű szó – jelentése személy. Mi is használjuk a „perszóna” kifejezést – bár kissé pejoratív értelemben. Talán azért, mert a „persona non grata” – vagyis nem kívánatos személyből kophatott le. De jó, hogy tanultam latint! 😉

Mivel a szankszrit nyelv nem az erősségem, ezért szótárban néztem meg az avatár szó pontos jelentését (bár a filmbéli kék lények adnak némi támpontot). 🙂

avatár, avatára, avatar (főnév)

VallásTestet öltés; A hindu vallásban egy szellemi lény, avagy istenség testet öltése ember vagy állat formájában.

Wikiszótár

A marketingszakemberek a „Buyer Persona”, ügyfél, célcsoport, vásárló, fogyasztó vagy „Avatar” kifejezéseket használják, amikor jellemezni kívánják azokat az embereket, akiknek el akarunk adni valamilyen terméket vagy szolgálatatást.

A saját álomügyfeleim 🙂 – Nyugi! Te is benne vagy! 🙂

Miért van szükségünk vevő-personára vagy ügyfél-avatárra?

Egyszerű a válasz: a „célzás” miatt. A lényeg, hogy öltsön testet a célszemély, mielőtt lövöldözni kezdünk. 😉

Minél inkább megfelel a hirdetés, marketing vagy a blogbejegyzés a potenciális ügyfelek igényeinek, annál kedvezőbb lesz a fogadtatás, és hatékonyabb lesz a vevőszerzés.

Ahhoz, hogy üzeneteinket és kampányainkat a megcélzott ügyfelekhez igazítsuk, tudnunk kell, milyenek ezek a hús-vér emberek, és mit szeretnek. Ehhez kell meghatároznunk egy archetipikus modellt az egyes vásárlócsoportokról. (Elérkeztünk az ógörög nyelvhez).

Ez a modell az ügyfél „persona” vagy „avatár”. Ebben a cikkben szabadon használom célszemélyre vonatkozó kifejezéseket, akkor is , ha nem teljesen ugyanzt jelenti a „buyer persona” és mondjunk a „marketing avatar”. A szakdolgozat írók kutassanak tovább a témában, mi pedig térjünk végre a lényegre!

Hogyan hozzunk létre vevő personát?

A reklámozás végső célja mindig is az volt, hogy a megfelelő csatornán keresztül mindenkinek a megfelelő hirdetést jelenítse meg, éppen a megfelelő időben. A personák lehetővé teszik, hogy megközelítsük ezt az ideált.

Hozzuk létre personákat külön-külön célcsoportokra szabva! Ha egyszerre akarunk mindenkire lőni, maximum véletlenül fogunk csak eltalálni valakit!

Minél pontosabb kép jelenik meg a szemünk előtt a célszemélyekről , annál jobb lesz a kommunikáció kialakítása velük. Itt van egy lista azokról a jellemzőkről, amelyek segítenek az ideális vevő- vagy ügyfélkép kialakításában:

A persona vagy avatar jellemzői – Kik ők?


Kezdjük az alapvető demográfiai adatokkal, például:

  • Kor
  • Nem
  • Társadalmi csoport
  • Lakóhely: városi, külvárosi, vidéki
  • Iskolázottság
  • Számítógépes ismeretek
  • Családi állapot, gyerekek
  • Foglalkozás és munkatípus
  • Képességek
  • Anyagi helyzet
  • Bevételi szint

Érdemes nevet adni az avatárjainknak. Legegyszerűbb annak az ismerősünknek, meglévő ügyfelünknek a keresztnevét adni, aki a legjobban hasonlít a perszónánkra.

Mi érdekli őket?


Ezután vizsgáljuk meg az érdeklődési körüket – vajon hogy tud az általunk kínált termék vagy szolgáltatás ezekhez kapcsolódni?

  • Munka vagy szakmai érdeklődés
  • Szabadidő: sport, zene, hobbi vagy társas tevékenység
  • Azok a helyek, amelyeket szívesen meglátogatnak, például üzletek, rendezvények, kulturális létesítmények
  • Online tevékenységeik: például weboldalak, közösségi média
  • Az általuk követett márkák és személyiségek
  • Honnan vásárolnak a miénkhez hasonló termékeket
  • Honnan szereznek infót?
  • Az általuk olvasott magazinok
  • A nekik tetsző könyvek

Mi ragadja meg a figyelmüket?

Hogyan fogjuk felkelteni az érdeklődésüket?

  • Milyen kihívásokkal néznek szembe a személyes vagy munkahelyi életükben
  • Fájdalompontok
  • Értékek és személyes preferenciák
  • Vágyak és törekvések
  • Mit vár el tőlük a külvilág?
  • Csalódások, problémák és félelmek
  • Milyen az énképük?

Hogyan alakíthatjuk őket vevőkké?


Miután elértük a célcsoportunkat, mert megértettük a szükségleteiket, szokásaikat, félelmeiket, stb., a következő lépés, hogy az olvasóból, érdeklődőből vásárlókat konvertáljunk. Ehhez meg kell értenünk a vásárlási szokásaikat.

  • Hogyan hoznak vásárlási döntést?
  • Milyen kifogásokat tehetnek?
  • Ki befolyásolja döntéseiket?
  • Milyen döntéshozó értékek vezérlik őket?
  • Mi az, amit azonnal akarnak?
  • Mivel lehet meggyőzni őket, hogy jól döntenek, ha minket választanak?
  • Mennyibe kerül a vevőszerzés?
  • Minőség és megbízhatóság – mit jelent a szemükben?
  • Presztízs és valahova tartozás
  • Milyen eredményeket akarnak?
  • Mitől érzik jól magukat, amikor vásárolnak?

A cikk elolvasása után valószínűleg még számtalan kérdés merül fel benned. Pl. Hogy mindez hogy néz ki a gyakorlatban?

A profi SEO szövegírás tanfolyamomon erről is beszélek eléggé szájbaraágósan, videós magyarázattal…

Jelentkezz a képre kattintva!

Forrás: Pocketbook

SEO AJÁNDÉK

30 OLDALAS E-BOOK , 25%-OS KUPON, INGYENES SEO TANFOLYAM - NE MARADJ LE!

SEO AJÁNDÉK

30 OLDALAS E-BOOK , 25%-OS KUPON, INGYENES SEO TANFOLYAM - NE MARADJ LE!