Ügyfél avatár, vevő persona – célcsoport meghatározás
A SEO projektjek alapvető eleme a célcsoport meghatározása. Mielőtt nekivágunk a havi díjas keresőoptimalizálásnak vagy a SEO szövegírásnak, tisztázni kell, hogy a honlap kinek szól, hol van a célközönség? Az ügyfél avatár (Marketing Avatar), vevő persona (buyer persona/customer persona) megalkotása nem is olyan egyszerű feladat. Mit jelent ez egyáltalán? erről szól a következő cikk.
Mit jelent az Avatar vagy Persona kifejezés?
Ha értékesítéssel foglalkozol, akkor kinek adsz el? Ismered az ügyfeleid jellemzőit? Ahhoz, hogy jól sikerüljön a kereőoptimalizálás vagy bármilyen marketingkampány – nem árt tudni, hogy kihez is szólunk. Minél pontosabban célzunk a képzeletbeli vagy nagyon is valóságos személyekre, annál jobb lesz a találat.
A persona latin eredetű szó – jelentése személy. Mi is használjuk a „perszóna” kifejezést – bár kissé pejoratív értelemben. Talán azért, mert a „persona non grata” – vagyis nem kívánatos személyből kophatott le. De jó, hogy tanultam latint! 😉
Mivel a szankszrit nyelv nem az erősségem, ezért szótárban néztem meg az avatár szó pontos jelentését (bár a filmbéli kék lények adnak némi támpontot). 🙂
avatár, avatára, avatar (főnév)
Vallás: Testet öltés; A hindu vallásban egy szellemi lény, avagy istenség testet öltése ember vagy állat formájában.
Wikiszótár
A marketingszakemberek a „Buyer Persona”, ügyfél, célcsoport, vásárló, fogyasztó vagy „Avatar” kifejezéseket használják, amikor jellemezni kívánják azokat az embereket, akiknek el akarunk adni valamilyen terméket vagy szolgálatatást.
A saját álomügyfeleim 🙂 – Nyugi! Te is benne vagy! 🙂
Miért van szükségünk vevő-personára vagy ügyfél-avatárra?
Egyszerű a válasz: a „célzás” miatt. A lényeg, hogy öltsön testet a célszemély, mielőtt lövöldözni kezdünk. 😉
Minél inkább megfelel a hirdetés, marketing vagy a blogbejegyzés a potenciális ügyfelek igényeinek, annál kedvezőbb lesz a fogadtatás, és hatékonyabb lesz a vevőszerzés.
Ahhoz, hogy üzeneteinket és kampányainkat a megcélzott ügyfelekhez igazítsuk, tudnunk kell, milyenek ezek a hús-vér emberek, és mit szeretnek. Ehhez kell meghatároznunk egy archetipikus modellt az egyes vásárlócsoportokról. (Elérkeztünk az ógörög nyelvhez).
Ez a modell az ügyfél „persona” vagy „avatár”. Ebben a cikkben szabadon használom célszemélyre vonatkozó kifejezéseket, akkor is , ha nem teljesen ugyanzt jelenti a „buyer persona” és mondjunk a „marketing avatar”. A szakdolgozat írók kutassanak tovább a témában, mi pedig térjünk végre a lényegre!
Hogyan hozzunk létre vevő personát?
A reklámozás végső célja mindig is az volt, hogy a megfelelő csatornán keresztül mindenkinek a megfelelő hirdetést jelenítse meg, éppen a megfelelő időben. A personák lehetővé teszik, hogy megközelítsük ezt az ideált.
Hozzuk létre personákat külön-külön célcsoportokra szabva! Ha egyszerre akarunk mindenkire lőni, maximum véletlenül fogunk csak eltalálni valakit!
Minél pontosabb kép jelenik meg a szemünk előtt a célszemélyekről , annál jobb lesz a kommunikáció kialakítása velük. Itt van egy lista azokról a jellemzőkről, amelyek segítenek az ideális vevő- vagy ügyfélkép kialakításában:
A persona vagy avatar jellemzői – Kik ők?
Kezdjük az alapvető demográfiai adatokkal, például:
- Kor
- Nem
- Társadalmi csoport
- Lakóhely: városi, külvárosi, vidéki
- Iskolázottság
- Számítógépes ismeretek
- Családi állapot, gyerekek
- Foglalkozás és munkatípus
- Képességek
- Anyagi helyzet
- Bevételi szint
Érdemes nevet adni az avatárjainknak. Legegyszerűbb annak az ismerősünknek, meglévő ügyfelünknek a keresztnevét adni, aki a legjobban hasonlít a perszónánkra.
Mi érdekli őket?
Ezután vizsgáljuk meg az érdeklődési körüket – vajon hogy tud az általunk kínált termék vagy szolgáltatás ezekhez kapcsolódni?
- Munka vagy szakmai érdeklődés
- Szabadidő: sport, zene, hobbi vagy társas tevékenység
- Azok a helyek, amelyeket szívesen meglátogatnak, például üzletek, rendezvények, kulturális létesítmények
- Online tevékenységeik: például weboldalak, közösségi média
- Az általuk követett márkák és személyiségek
- Honnan vásárolnak a miénkhez hasonló termékeket
- Honnan szereznek infót?
- Az általuk olvasott magazinok
- A nekik tetsző könyvek
Mi ragadja meg a figyelmüket?
Hogyan fogjuk felkelteni az érdeklődésüket?
- Milyen kihívásokkal néznek szembe a személyes vagy munkahelyi életükben
- Fájdalompontok
- Értékek és személyes preferenciák
- Vágyak és törekvések
- Mit vár el tőlük a külvilág?
- Csalódások, problémák és félelmek
- Milyen az énképük?
Hogyan alakíthatjuk őket vevőkké?
Miután elértük a célcsoportunkat, mert megértettük a szükségleteiket, szokásaikat, félelmeiket, stb., a következő lépés, hogy az olvasóból, érdeklődőből vásárlókat konvertáljunk. Ehhez meg kell értenünk a vásárlási szokásaikat.
- Hogyan hoznak vásárlási döntést?
- Milyen kifogásokat tehetnek?
- Ki befolyásolja döntéseiket?
- Milyen döntéshozó értékek vezérlik őket?
- Mi az, amit azonnal akarnak?
- Mivel lehet meggyőzni őket, hogy jól döntenek, ha minket választanak?
- Mennyibe kerül a vevőszerzés?
- Minőség és megbízhatóság – mit jelent a szemükben?
- Presztízs és valahova tartozás
- Milyen eredményeket akarnak?
- Mitől érzik jól magukat, amikor vásárolnak?
A cikk elolvasása után valószínűleg még számtalan kérdés merül fel benned. Pl. Hogy mindez hogy néz ki a gyakorlatban?
A profi SEO szövegírás tanfolyamomon erről is beszélek eléggé szájbaraágósan, videós magyarázattal…
Jelentkezz a képre kattintva!
Forrás: Pocketbook