Meta leírás hossza, meta description SEO, Google
Meta leírás hossza, meta description SEO, Google
Tudj meg mindent a meta leírásról! Mit jelent a meta description? Mi a szerepe a SEO-ban? Rangsorolási tényező még 2020-ban? Mi változott 2017-től? Hol található a meta description tag? Miért jelenít meg mindig mást a Google a találati lista kivonataiban? Mekkora a leírás ideális hossza? A WordPress-ben a Yoast SEO plugin beállítást hogy kell elvégezni, ha egyedi meta leírást akarunk adni az oldalaknak? “Google meta tags test” – online “description SEO length” ellenőrző eszközök. Az összes fenti kérdésekre megpróbálok válaszolni az eddigi keresőoptimalizálási tapasztalataim alapján, illetve plusz tippeket kaphatsz, ha végigolvasod ezt az igencsak hosszúra sikeredett de olvasmányos cikket.
Meta leírás és Google SEO 2020 - tartalomjegyzék
Mit jelent a meta description (meta leírás)?
Meta leírás a Google felületén
Meta description hossza 2017, 2018, 2019 és 2020 - mi változott?
Miért fontos a meta leírás? Valóban SEO rangsorolási tényező?
7 tipp a meta description optimalizálásához
Hol találjuk a meta name description tag-et?
WordPress Yoast SEO meta description beállítás
Ellenőrző eszközök: “description seo length”, “google meta tags test”
Nézd meg videón a meta leírásról szóló cikkem összefoglalását!
Mit jelent a meta description?
A meta description angol kifejezés magyarul meta leírást jelent.
A meta adatok (meta data, meta tag) rendszerint nem jelennek meg a honlap látható felületén, de a kis keresőrobotok “látják” őket. Ezzel “üzenünk” Brüsszelnek (akarom mondani) a Google-nek és társainak, hogy miről szól a honlapunk. Ilyen metaadat a title, a meta keyword és a meta description.
Hogy mennyire veszi ezeket komolyan a Google, az kérdéses. A meta kulcsszavakat semennyire. A title helyes beállításával viszont sokat dobhatunk az adott oldal helyezésén. A meta leírás jelentősége a rangsorolásban seós szakmai körökben is vitatott. Ezt később részletesen kifejtem.
Nem biztos, hogy a fenti idegen szavakkal való dobálózás sokat segített, ezért megpróbálom konyhanyelven leírni és példákkal szemléltetni, hogy mit jelent a meta leírás.
A keresőmotorok felületén, amikor rákeresel valamire ( beírod az egy vagy több tagból álló kulcsszót), akkor megjelenik a találati lista. A cím alatt jön az URL majd általában két soros szövegrész következik. Ezt tekinthetjük meta leírásnak. Már persze, ha ezt tudatosan alkalmazzuk.
Például WordPress honlapok esetében a “honlap egy soros leírásánál” szoktunk írni valami “frappáns” dolgot, jeligét, idézetet meg egyéb huncutságot. Általában ez jelenik meg a honlap főoldalának meta leírásaként. Ha nem adunk meg semmit, akkor valamit “behúz” helyette a Google illetve az aktuális keresőmotor: pl. az első bekezdést, a menüsort vagy azt a szövegrészt, ami a leginkább választ ad a keresésre.
A meta leírás az, amivel “eladod” az adott weboldalt. Az sem jó, ha hülyeségekre pazarlod, és az sem, ha nem határozod meg a tartalmát. Ami talán még rosszabb, hogy beállítod, de minden oldalon ugyanaz lesz a meta leírás. Egy SEO elemzéskor a szoftverek ezeket hibaként jelzik.
Az is előfordulhat, hogy szépen és tudatosan beállítod, a Google mégis mást jelenít meg. Ilyenkor jön a felesleges pánik, pedig nincs semmi gond. Nézzük meg miért…
Hol és hogyan jelenik meg a meta leírás a Google felületén?
Nagyjából így mutatja a Google azt a kivonatot, amit mi leírásként megadunk:
Title rész, itt szerepeljen a kulcsszó, lehet több is – Márkaneved (title)
valami.hu/meta-leiras-meta-description (URL)
Ez a meta leírás. Itt is szerepeljen pár kulcsszó, de ne gyagya felsorolásként! Legyen benne marketingfogás is. Pl. ingyenes házhozszállítás stb… (meta leírás)
A meta leírás ránézésre két sor. Mindig van egy aktuális hossz, amit a találati listán megjelenik. Ez kb. 150-160 karaktert jelent, de a Google inkább pixelben határozza meg a maximális hosszt, mint karakterben.
A Google találati listán (angolul SERP) látható hosszúság a keresési lekérdezéstől is függ. Ahogy látjuk a lenti ábrákon, a Google félkövér betűvel emeli ki a title-ben és a meta leírásban szereplő szavakat, amikor azok megegyeznek a kereső lekérdezésében szereplő szavakkal. A félkövér kiemelés, a kerek betűk, a kötőjel, több helyet foglalnak el mint a függőleges elválasztó és a “sovány” karakterek, ezért a Google a pixelszámítás miatt “megcsonkolhatja”, levághatja a karakterben gondosan kiszámított és megírt leírásunkat. Néha dátumot vagy egyéb adatot is behúz, ezért még kevesebb hely jut az általunk megadott szöveges részre.
Akármilyen jól is állítjuk be a weboldalunk meta leírását, a Google fenntartja a jogot, hogy azt jelenítsen meg, amit akar. Ezt el kell fogadni. A keresőbe írt kulcsszavak alapján dinamikusan megváltoztathatja a title-t és a meta leírást is. Tehát ugyanaz az oldal a találati listán többféleképpen is megjelenhet. A fenti képen a Google figyelembe vette az általunk megadott meta description-t. Itt lent pedig azt látjuk, hogy a cikk közepéből kiemelte a keresési szándékra leginkább választ adó részt.
Azt is megállapíthatjuk, hogy nem kell rágörcsölni a pontos kulcsszavakra. Lehet ragozni, szét lehet szedni őket. A Google szépen össze tudja ollózni (lásd a képen a “legelső” kifejezésből kiszedte az “első” szót), még akkor is, ha mondjuk más szoftverek és bővítmények (pl. Yoast) nem értik a ragozott alakot. Arra azért érdemes figyelni, hogy a kulcsszavak közül a hosszabb változatot részesítsük előnybe, mert a rövidből nem biztos, hogy a hosszút tudja értelmezni.
Egy kis poén. Rákerestem egy bizonyos kontextusban a “birs velő” kulcsszóra, és annyira nem volt rá találat, hogy a mi cikkünknél, ami nem erről szól, de mégiscsak birs a témája, úgy hozta be a meta leírást, hogy “birs való”.
Ez mutatja, hogy az “elírást” is kezeli. Ha rosszul gépeljük be a keresést, vagy a Google azt hiszi, hogy másra gondolunk, mert alig keresik az általunk célzott kulcsszót, megpróbál “segíteni”.
Meta description hossza 2017, 2018, 2019 és 2020 – mi változott?
A meta leírás hosszát 2020-ban 120-158 karakter közé érdemes belőni, ami maximum 920 pixelt jelent egy normál asztali gép kijelzőjén, ha megnézzük a Google találati oldalát.
A mobilon viszont már csak kb. 680px (kb. 120 karakter) a maximális meta description hossza.
Más keresőmotorok – a Bing és a Yahoo – pedig cirka 980 képpont (kb. 168 karakter) méretű meta leírást jelenítenek meg.
Éveken keresztül ez a rövid 120-160 karakter hosszú metaleírások voltak láthatóak a Google felületén, majd a 2017-es esztendő végén 230-320 karakternyi szöveget engedélyezett, amivel jobb felhasználói élményt szerettek volna nyújtani a keresőmotor használóinak. Elindult az ész nélküli SEO munka: duplázzuk meg mindenhol a meta leírás hosszát, mert ez kell a Google-nak!
Azután gondolt egyet a Google, és 2018 nyarán visszaállította a rövid változatot. Akkor lehetett mindent elölről kezdeni!
Danny Sullivan, a Google hivatalos nyilatkozatában próbálta megnyugtatni a kedélyeket:
Keresési snippetek (kivonatok) átlagban rövidebbek, mint az elmúlt hetekben, bár kissé hosszabbak, mint a tavaly decemberben végzett módosítás előtt.
Bevallom, hogy 2017 végén mi csak az új tartalmakhoz írtunk hosszú 300 karakteres meta leírást, a régieket hagytuk. A 2018-as Google változtatás után nem írtunk át semmit, a hosszú meta leírást is hagytuk úgy, ahogy volt.
Gyakran előfordul, hogy eleve hosszabb lesz a meta leírásunk, mint amennyit az aktuális év enged, de ezen kár görcsölni. Ilyenkor arra kell koncentrálni, hogy már a szöveg elején írjuk le a legfontosabbakat. Amikor a Google levágja a meta description-t, akkor …-tal jelzi, hogy van további mondanivaló. A 3 pont akár fel is keltheti a kíváncsiságot, és már csak emiatt is rákattintanak a weboldalunkra.
2019-ben kb. ugyanaz volt elmondható, mint 2018-ban – a meta description tag-et 120 és 158 karakter között illett tartani.
Mivel a Google eléggé dinamikusan változtatja a találati lista megjelenését és a snippet-ek hosszát évről évre, illetve a kereséseknek megfelelően, mi is legyünk dinamikusak és ne stagnáljunk le ilyen részleteknél. Akkor sincs gond, ha 1000 szavas leírást adunk 🙂 – mivel a Google ebbe nem szól bele, csak éppen azt jelenít meg, amit jónak gondol.
Miért fontos a meta leírás? Valóban SEO rangsorolási tényező?
Szerintem a meta description fontos, de annyira nem, hogy keresőoptimalizálás szempontjából túlságosan “ráizguljunk” a témára.
Jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy ha ennyit variál a Google, és még a kivonatokat is “átírja”, érdemes-e egyáltalán bajlódni ezekkel a meta címkékkel? A MOZ végzett erről egy felmérést. Megvizsgált 70 059 meta description-t (kimaradtak azok az oldalak, ahol nem határozták meg ezt a meta elemet ). Ezek közül alig egyharmadnyit (35,9%) jelenített meg a Google az eredeti formájában.
Jóval magasabb az arány (55%), ha figyelembe vesszük, hogy a Google felhasználja az általunk megadott metaleírást, csak egy részét levágja, máskor pedig kiegészíti. Az esetek többségében a Google egyszerűen csak pontot tett a szöveg végére, mivel ragaszkodik a teljes mondathoz.
El kell ismernünk, hogy a Wikipedia aloldalai eléggé jól szerepelnek a Google találati listáján, pedig egyáltalán nincs eredeti meta leírás, nem vette senki a fáradtságot, hogy írjon két sort, ami a keresőoptimalizálást segítheti. Ha így nézzük, nem számít a meta leírás, mert úgyis elől van a találati listán.
Hosszú évekkel ezelőtt – írja a Searchmetrics – igen fontos SEO rangsorolási tényező volt a kulcsszavak meta leírásban való szerepeltetése. Manapság a leírás tartalmának minősége és relevanciája sokkal fontosabb szerepet játszik a kódrészlet optimalizálásában. A kiváló minőségű metaleírás növelheti a forgalmat és a CTR-t (átkattintási arány), mivel a releváns kivonat arra ösztönzi a felhasználót, hogy rákattintson a keresési eredményre.
A keresőmotorok által a webhely rangsorolására alkalmazott kritériumok egyre differenciáltabbak és összetettebbek. Az internetes keresés első éveiben, az évezred elején az oldal optimalizálásának egyik legfontosabb eleme volt a meta description tag meghatározása. Mindenki arra törekedett, hogy felsorolásszerűen teletömje a meta leírást azokkal a kulcsszavakkal, amelyekkel jó helyezést szeretne elérni. .
2009-ben, viszonylag későn, a Google kijelentette, hogy a meta kulcsszavak és a meta leírások már nem gyakorolnak meghatározó hatást rangsorolási algoritmusaikra. A keresőmotorok manipulálására tervezett kulcsszó zsúfolás értéke egyre inkább csökkent, mivel ezek a felhasználói élménynek nem igazán felelnek meg.
7 tipp a meta description optimalizálásához
Milyen a jó meta leírás?
- Tömör és lényegre törő: Két-három rövid mondatot érdemes használni. A felhasználó a találati listán keresztül rögtön választ keres a kérdéseire – és ideális esetben már a meta leírásból is ki kell derülni, hogy itt a válasz.
- Cselekvésre ösztönzés: A leírásnak mindig kattintásra ingerlőnek kell lenni
- Téma: A célzott oldal témáját röviden és tömören kell összefoglalni, hogy a felhasználó tudja, mire számíthat.
- Kulcsszó: Ajánlatos az oldal fő kulcsszavait használni a leírásban. Noha ez nem annyira rangsorolási tényező (lásd fent), ha egyezik a keresett kifejezéssel, a Google automatikusan kiemeli ezt a szót a kivonatban. Így pedig feltűnőbb lesz a leírásunk.
- Egyediség: Minden leírásnak egyedinek kell lennie, csakúgy, mint a title tag-nek.
- Speciális karakterek: A HTML kódok segítségével speciális, nem alfanumerikus karaktereket lehet beilleszteni a leírásba, például szíveket vagy más szimbólumokat. Így odavonzza a tekintetet. Ne essünk túlzásba, mert akár akár ronthatja is a felhasználói élményt!
- Optimalizáljuk inkább a fő tartalmat: Ha nem akarunk meta leírást készíteni, akkor próbáljuk a legérdekesebb mondanivalót a célzott kulcsszavakkal a fő tartalom első 120 karakterében elhelyezni, hogy mind a keresőmotor felületén mind a közösségi médiában ez a kivonat jelenjen meg!
Én szoktam kulcsszavak elhelyezni a meta leírásban. Bár bevallom, nem teszteltem, hogy mi lenne, ha csak marketing szöveget írnék. Ugyanakkor egyre gyakrabban előfordul, hogy ha jól megírok egy cikket, és gondosan optimalizálom a címet és az első bekezdést, akkor nem írok külön title-t vagy metaleírást, hiszen nagy valószínűség szerint pontosan az fog megjelenni a találati listán, ami leginkább megfelel a keresési szándéknak. Ilyenkor rendszerint viszontlátom a cikk címét (kicsit levágva) és az első bekezdés első mondatait.
Hol találjuk a meta name description tag-et?
Ha be akarjuk állítani, vagy csak ellenőrizni szeretnénk a meta leírást, akkor nyissuk meg a böngészőben a vizsgálandó weboldalt. Nyomjuk meg a CTRL+ U betűkombinációt, és a legtöbb böngésző (Google Chrome, Firefox, Opera) behozza az adott oldal forráskódját.
Ne ijedjünk meg a sok kódtól! Ilyesmit kell keresnünk:
<meta name="description" content="Az oldal leírása" />
“Az oldal leírása” rész fogja tartalmazni azt az információt, amit meta leírásként megadtunk.
Ha nem látod, mert van egy csomó hasonló “meta” kezdetű kód, akkor nyomj egy CTRL + F billentyűkombinációt, és a megjelenő kereső mezőbe írd be, hogy description. Én így szoktam pillanatok alatt beazonosítani, hogy ki van-e töltve egyáltalán. Ha nem találjuk ezt a kód részletet, akkor valószínűleg nem lett megadva. Persze más SEO eszközökkel is ellenőrizhetjük egy gombnyomással. Erről is lesz szó!
WordPress Yoast SEO meta description beállítás
Ha WordPress alapú a honlapod, akkor a Yoast SEO plugin (bővítmény) mankót nyújt a meta leírás beállításához. A bővítményt rendszeresen frissítik, itthon pedig megpróbálják “magyarítani”, de a nagyobb frissítések után általában megint minden angolul jelenik meg. Írtam egy kis cikket, hogy mi-mit jelent angolul és magyarul a Yoast beállításánál. Ezt itt olvashatod el: Yoast SEO magyar fordítás.
Amikor létrehozol egy oldalt vagy bejegyzést, a szerkesztő felületen (rendszerint a cikk alatt) megjelenik a Yoast SEO beállítási lehetőség. A lenti képen látható, hogy a meta leírást a “Kivonat szerkesztése” gomb megnyitása után lehet beállítani. Most még magát a cikket nem írtam meg, csak adtam egy hülye címet, és egyből a Yoast-ra ugrottam:
A gombra kattintva megjelenik a SEO cím (title), a Keresőbarát név és a Metaleírás szerkesztésének lehetősége.
Amint látható, a title az általunk adott címből, oldalszámból (ez nem lényeg most), az elválasztó vonalból (ami legyen keskeny) és a honlap elnevezéséből fog állni. Ezt az egészet ki is törölhetjük, és átírhatjuk olyanra, amilyenre szeretnénk, hogy megjelenjen a Google találati listán.
A keresőbarát név (slug) maradjon úgy, ahogy van, majd mentéskor megváltozik. Illetve az URL szerkesztésénél is javíthatjuk, rövidíthetjük. Egyet ne csináljunk, ne írjuk át utólag, mert könnyen 404-es oldal lesz az eredmény!
A meta leírást viszont nyugodtan töltsük ki a legjobb tudásunk szerint. A Yoast eleve hoz egy “Google szimulátort”. Alapbeállításként a mobilos nézet jelenik meg kiemelt képpel (ez most hiányzik, mert még nem raktam fel), a számítógépes nézethez a kivonat szerkesztő felső sorában át kell kapcsolni a “Mobile Result” helyett a “Desktop Result”-ra. Ott nem lesz látható a kiemelt kép, de ne ijedjünk meg! Ez így van rendjén.
Szerkesztés után ne felejtsünk el a “Kivonat szerkesztő bezárása” gombra nyomni, majd frissítsük vagy élesítsük az oldalt, hogy a változások ne vesszenek el!
Kis idő még kell, mire a Google figyelembe veszi a változtatást, ha mondjuk a régi meta description-t átírtuk egy újra, hogy jobb legyen a honlapra kattintási arány.
Amit még fontos megjegyezni, hogy a Yoast nem ismeri a szavak ragozott formáját, a Google viszont igen. Ezért ne támaszkodjunk teljes mértékben a Yoast SEO javaslataira, ha pl. azt mondja, hogy hiányzik a kulcsszó valamelyik meta tag-ből, csak mert toldalékosan jelenik meg.
A kis narancssárga csík zöldre fog váltani, ha a Yoast “elégedett lesz” a meta leírás hosszával. Ha túlcsordulunk az sem gond!
Ellenőrző eszközök: “description seo length”, “google meta tags test”
Ha nem WordPress oldalunk van, vagy csak szeretnénk ellenőrizni, hogy a meta tag-ek nagyjából jól vannak-e beállítva, többféle eszközt használhatunk: Google Chrome bővítményeket, és online meta description length eszközöket, stb. Valamelyik ellenőrző eszközt már nem frissítették egy jó ideje, ezért lehet, hogy nem a megfelelő meta leírás hosszt fogja mutatni.
Írjuk a keresőbe valamelyik kifejezést:
- description seo length
- google meta tags test
- meta description checker
- description content
A találati listán kedvünkre válogathatunk:
- magyar: http://www.seotools.hu/metatagcheck.php
- https://technicalseo.com/tools/google-serp-simulator/
- https://totheweb.com/learning_center/tool-test-google-title-meta-description-lengths/
- https://blog.spotibo.com/meta-description-length/
- https://metatags.io/
- https://seositecheckup.com/tools/meta-description-test
- Én ezt szoktam meg: https://seomofo.com/snippet-optimizer.html
Egy pillanat alatt megnézhetjük bármelyik oldal meta adatait és SEO hibáit, ha letöltjük valamelyik Google Chrome bővítményt a böngészőnkbe:
- https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-minion/giihipjfimkajhlcilipnjeohabimjhi
- https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-meta-in-1-click/bjogjfinolnhfhkbipphpdlldadpnmhc
- stb…
A hibajelzéseket nem mindig kell komolyan venni, ha például azt jelzi valamelyik tool, hogy “missing meta keyword”, vagyis hiányzik a meta kulcsszó címke, akkor SEO meta tag ellenőrző eszköz nem veszi figyelembe, hogy a meta kulcsszavakat már rég nem kell beállítani. Én is csak arra használom, hogy a konkurencia elemzés során megnézzem, hogy milyen kulcsszavakat tartanak fontosnak, magyarul el lehet lopni az ellenfél honlapjának stratégiáját. Persze ez túlzás, mert aki nem ért a keresőoptimalizáláshoz, ide is hülyeségeket ír.
Ha biztosra akarsz menni a keresőoptimalizálással kapcsolatban, akkor keress olyan SEO szakembert, aki tudja, hogy milyen kulcsszavakat kell megcélozni, és akár meg is tanítja neked, hogy kell a saját weboldaladat optimalizálni!
Antal-Pap Judit
SEO szakértő
SEO szakember, Google keresőoptimalizálás szakértő, web-designer
Saját honlapok:
Antikaotika, Antikaotika-design, Antikaotika-SEO, Retro-Vintage ,Online Szolgáltatások Boltja, Legjobb cégek, megbízható szakemberek, Dr. Fog Implantatum-fogbeültetés, Mit mond a biblia?